Saturday, June 25

Stabilna domaća proizvodnja hrane uslov je za samoodrživu ekonomiju Bosne i Hercegovine

0

Kupovina domaćih proizvoda i osiguranje prehrambene sigurnosti stanovništva u što većoj mjeri domaćim proizvodima danas se javljaju kao izraz lojalnosti i patriotizma, kojim se utiče na ekonomski prosperitet društva. U vrijeme kada je pandemija Covid-19 već uveliko poremetila globalnu ekonomiju, te sada zbog ratnih dešavanja svijet dolazi pred početak globalne nestašice hrane, čini se da nikada nije bilo važnije okrenuti se domaćoj proizvodnji i skraćivanju lanaca snabdijevanja, i tako jačati samoodrživu ekonomiju u Bosni i Hercegovini.

Šta je domaći proizvod?

Postoji jednostavna definicija domaćeg proizvoda, za  domaći proizvod se smatra roba proizvedena u Bosni i Hercegovini, u čijoj proizvodnji je upotrebljeno bar 50% sirovina proizvedenih u BiH. Ekonomisti svakodnevno ukazuju na važnost kupovine domaćih proizvoda i usluga, jer ako ko se za domaći proizvod plati 100 KM, čak 95 KM ostaje u državi. Kupovinom domaćih proizvoda utiče se na kompletnu ekonomiju Bosne i Hercegovine, na domaći BDP, na sve proračune. Sav novac koji se potroši na domaći proizvod, za razliku od stranih proizvoda, multiplicira se četiri puta.

Osim strateške važnosti,  domaća proizvodnja hrane i kratki lanaca snabdjevanja imaju Ii druge  višestruke koristi – ekonomske, okolišne, zdravstvene, socijalne i društvene. Korištenjem kratkih lanaca snabdijevanja , lokalnim proizvođačima ostaje veći udio dodane vrijednosti proizvoda. Osim toga, jača se lokalna ekonomija koja omogućava održivost bavljenja poljoprivredom i opstojnost malih poduzeća, obrta i poljoprivrednih gazdinstva.

Hrana koja je domaći proizvod  i kratki lanci opskrbe omogućavaju ljudima svježu, kvalitetnu hranu i zdraviju prehranu. Hrana koja se tehnološkim postupcima priprema za dugotrajniji proces distribucije od mjesta proizvodnje do mjesta kupovine ili  potrošnje gubi na svojim nutritivnim i gastronomskim vrijednostima. Smanjenje emisije plinova i utroška energije koji nastaju transportom i distribucijom predstavlja slijedeću značajnu dobrobit za širu zajednicu. U uslovima globalnog ekonomskog liberalizma i slobodne tržišne konkurencije domaći proizvod se mora isticati svojim kvalitetom kako bi našao mjesto u potrošačkim korpama.

Prehrambena industrija u BiH ima potencijal koji, nažalost, nije dovoljno iskorišten. Bez obzira na to što je svake godine sve veći asortiman izvoznih prehrambenih proizvoda kao i tržišta na koja se plasiraju ti proizvodi, ipak je uvoz gotovo svih prehrambenih proizvoda mnogostruko veći od izvoza.

Na teritoriji Bosne i Hercegovine trenutno radi preko 30 mljekara, dok je 11 mljekara ispunilo sve uslove za izvoz mlijeka i mliječnih proizvoda na evropsko tržište.  Mljekare u BiH otkupljuju mlijeko od 15.000 proizvođača sirovog mlijeka od kojih je u Republici Srpskoj oko 4.000, 10.500 u Federaciji BiH i oko 500 proizvođača mlijeka iz Brčko distrikta BiH. Prosječno između 37 i 40% proizvedenih količina svježeg sirovog mlijeka mljekare u Bosni i Hercegovini otkupe od domaćih proizvođača mlijeka.

Proizvodnja mlijeka u BiH jedna od najvažnijih poljoprivrednih grana koja čini okosnicu poljoprivrednog i ruralnog razvoja te jedna od rijetkih grana prehrambene industrije koja izvozi više nego što uvozi. Godišnje se u BiH otkupi oko 250 miliona litara sirovog mlijeka u BiH, i u posljednje četiri godine zabilježen je rast otkupa, tako da je u 2016. godini otkup iznosio 243 hiljade tona, dok je u 2019. godini to bilo 261 hiljadu tona. Značaj mljekarskog sektora ogleda se u i u vrijednosti primarne proizvodnje od 300 miliona KM godišnje kao i 13.000 farmera koji u cijelosti ili djelimično ostvaruju egzistencijalne prihode domaćinstva proizvodnjom mlijeka.

Mljekara Inmer koja posluje u sklopu najveće mljekarske kompanije na svijetu, Lactalis Group, trenutno surađuje s preko 1.500 lokalnih farmera u Bosni i Hercegovini, a samo u 2021. godini od njih je otkupila preko 48 miliona litara mlijeka. U Inmer mljekari lokalno se proizvodi više o 60 proizvoda pod robnim markama Dukat, Alpsko mleko, Domaće blago i Dar prirode.

S ciljem povećanja količine i kvalitete domaćeg mlijeka, Lactalis svojim kooperantima osigurava konkretnu podršku u vidu sigurnog otkupa, suradnje s vrsnim stručnjacima poput veterinara, stočara  i agronoma koji kontinuirano prate cijeli proces proizvodnje mlijeka do kreditiranja u vidu financijskih sredstava i repromaterijala.

***

Lactalis Group danas je globalni lider u mliječnoj industriji, prisutan u svim kategorijama ovog biznisa na tržištu. Lactalis grupa zapošljava 80.000 zaposlenika u 94 zemlje. Robne marke Lactalis Group danas se prodaju u više od 160 zemalja širom svijeta, od kojih su najpoznatije robne marke Président, Galbani, Parmalat, Lactel, Dukat, Société, Seriously Strong, Salakis, Food Master, Lauki, Mama Luise. Kompanija Lactalis BH kao dio Lactalis Group danas se nalazi u samom vrhu mliječne industrije u BiH, a svoju stabilnu poziciju osigurava kontinuiranim ulaganjima u razvoj primarne proizvodnje mlijeka i mliječnih proizvoda. www.lactalis.ba

Komentari
Share.

Comments are closed.