Elma Dizdarević: Važnost sna za naše mentalno i fizičko zdravlje

0

San ima vrlo bitnu ulogu za dobrobit svakog pojedinca kroz čitav životni vijek.

Pripremila: Elma Dizdarević, magistar zdravstvene njege i terapije, profesor praktične nastave medicinske grupe predmeta.

Dovoljno kvalitetan san štiti naše mentalno zdravlje, fizičko zdravlje i općenito utječe na kvalitetu našeg života. Tokom sna naše tijelo samo na oko miruje, ali ono zapravo radi tako što održava funkcije mozga zdravima i održava naše fizičko zdravlje.

“Kod djece i adolescenata možemo zaključiti kako je dovoljna količina sna itekako važna za djecu, adolescente i odrasle. Međutim, dovoljna količina sna može biti poremećena i prekinuta problemima sa spavanjem što je čest problem kod djece.” – navodi Elma Dizdarević, magistar zdravstvene njege i terapije i profesor praktične nastave.

Arhitektura spavanja temelji se na prepoznavanju dviju različitih faza spavanja. To su REM faza – (faza brzog kretanja očiju) faza sna je fiziološki i mentalno vrlo aktivno stanje  i ne-REM faza spavanja. Ne-REM spavanje je period relativno niske moždane aktivnosti tokom koje se aktivno odvijaju regulatorni procesi mozga i očuvani su pokreti tijela.

Ne-REM spavanje dijeli se u 4 faze. Prva faza se događa tokom prelaska iz budnosti u san, te se često naziva lakim snom. Druga faza se često smatra početkom pravog sna, dok su treća i četvrta faza znane kao duboki san. Tokom zadnje dvije faze najteže je probuditi osobu.

REM faza sna je fiziološki i mentalno vrlo aktivno stanje, za razliku od Ne-REM sna.

Za ovu fazu sna karakteristična je paraliza tj. smanjen mišićni tonus tijela, visoka razina moždane aktivnosti, što je povezano sa sanjanjem, nepravilnim disanjem i otkucajima srca i epizodama brzog pomicanja očiju što je ključno obilježje ove faze. Ne-REM i REM faze sna izmjenjuju se tokom noći u ciklusima od oko 90 do 110 minuta.

“Kod novorođenčeta ti ciklusi traju 50 minuta te se postupno produljuju kroz djetinjstvo sve do navedene dužine karakteristične za odrasle osobe.” – ističe prof. Dizdarević.

Kratko buđenje često se događa na kraju svakog ciklusa sna. Nakon tog kratkog buđenja uobičajeno slijedi brzi povratak spavanju i tako započinje novi ciklus spavanja.

Relativne proporcije REM i ne-REM spavanja mijenjaju se kroz noć, tako što ne-REM faza dominira u prvoj trećini noći, dok se REM faza odvija u zadnjoj trećini.

(Zdravi portal)

Komentari
Podijeli

Comments are closed.