Davanje telefona ili tableta djeci kako bi bila mirna utiče na njihovo mentalno zdravlje

0

Sasvim mala djeca, tek prohodala i još u pelenama, drže u jednoj ruci flašicu sa mlijekom, a prstićem druge ruke prebiraju po tabletu koji su im roditelji postavili na stočić ispred sjedišta u kafiću, kući ili automobilu…

Djeca odmalena okupirana tabletima

Ovaj prizor sve češće može da se vidi, pogotovo za vrijeme ljetnjih putovanja. Pedijatriji širom svijeta upozoravaju da to ipak nije dobro za djecu. Stavljanje sasvim male, predškolske djece pred ekrane predstavlja opasnost za njihovo mentalno zdravlje. Ljekari koji svakodnevno rade sa djecom predškolskog uzrasta tvrde da ima indikacija da ostavljanje djeteta pred taktilnim ekranom koji upija cjelokupnu njegovu pažnju i potpuno ga izoluje od okoline, izaziva brojne poremećaje funkcionisanja mozga. Roditelje treba da brine to što je dijete mirno i ne “smeta” im, kažu stručnjaci.

Neki ljekari čak tvrde da su uočili vezu između jedne vrste autističnog sindroma kod djece koja provode vrijeme pred ekranima i igricama navodno prilagođenim njihovom uzrastu. Uslijedila je polemika jer ima pedijatara koji su reagovali tvrdeći da za vezu između autizma i ekrana kod mališana nema dokaza. Svi su, međutim, saglasni da gledanje u ekran kod djece predškolskog uzrasta izaziva brojne neurološke poremećaje navedene u pismu javnosti i objavljenom u pariskom “Mondu” sa potpisima stotinjak ljekara i pedijatara.

Mobilni za smirenje

Skoro polovina ispitanih roditelja u jednom od istraživanja rekla je da svojoj djeci, mlađoj od tri godine, daju mobilni telefon da se smire. Više od polovine mališana mlađih od tri godine provedu bar pola sata nedjeljno pred interaktivnim ekranom.

Sve češće može da se čuje da je broj autistične djece u porastu, da je sve više hiperaktivne djece koja moraju da uzimaju lijekove da se smire.

Pažnja djece je potpuno usmjerena na ekran, ili je ekran taj koji ga stalno prekida. U takvim uslovima roditelji i djeca ne razmijenjuju poglede dovoljno i ne mogu da izgrade svoj odnos. Prekomjernim i/ili stalnim korištenjem tableta, mobilnih uređaja i sl. kod djeteta mozak ne može normalno da se razvija, jer je zaustavljeno istraživanje predmeta koji ga okružuju. Kasnije može da dođe i do poteškoća i kašnjenja u govoru i opšteg razvoja djeteta.

Djeca koja zbog obuzetosti ekranima ne progovore kako treba ni do četvrte godine obično ne reaguju kada ih neko zove po imenu. Ne mogu da gledaju u osobu koja im se obraća niti u predmet koji im se pokazuje, već mogu samo da gledaju u ekran tableta. Ne mogu da komuniciraju sa okolinom, ni sa drugom djecom.

Komentari
Podijeli

Comments are closed.