Cink- Zašto nam je važan ovaj mineral?

0

Pripremila: dr Dragana Grahovac,doktor medicine

Cink je esencijalni mineral. Spada u mikroelemente, jer se u organizmu nalazi u maloj količini. Najveće koncentracije cinka se nalaze u kostima, zubima, kosi, koži, jetri, mišićima, bijelim krvnim zrncima i testistima.

Prema mapi koju je objavila Svjetska zdravstvena organizacija (SZO), nedostatak cinka zauzima 5. mjesto kao uzročnik nastanku različitih bolesti u nerazvijenim zemljama, dok je u razvijenim tek na 11. mjestu. To znači da se u nerazvijenim zemljama, a u njih spadaju i naši prostori, cink manje koristi.

Gdje se sve ogleda njegov uticaj i važnost?

– Nema biološkog procesa gdje on ne učestvuje. Sadržan je u preko 300 enzima, cijela grupa transkriptivnih faktora ga ima, a to su takozvani cinkfinkeri, supstance koje omogućavaju sintezu DNK.

– Odbrane organizma i imuniteta nema bez cinka, nema  ni odbrane od bakterija.

– Antioksidativnog dejstva nema bez cinka,.

– Kod djece nedostatak cinka izaziva stalne prolive, nenapredovanje i gomilu raznih drugih problema.

– Ne postoji sinteza timulina, hormona timusa.

– Nema zdravih kostiju bez cinka, što više njega to više osteokalcitona.

– Ekstremno dobro djeluje na dijareju, pa se dodaje u probiotike što je onda antivirusni faktor.

-Kod pneumonije cink izuzetno poboljšava stanje bolesti.

-Cink u kombinaciji sa drugim elementima dovodi do znatnog poboljšanja stanja oboljelih od Daunovog sindroma, jer u 60 % slučajeva poboljšava intelektualne sposobnosti i smanjuje učestalost infekcija.

– Kombinovan sa probioticima veoma povoljno djeluje u tretiranju autizma, kao inflamatorne bolesti Centralnog nervnog sistema. To je pokazala čuvena “Škotska studija”.

S obzirom na to da cink utiče na mnoge procese u tijelu, neophodno je održavati dovoljan nivo ovog minerala. Dnevna doza koju je potrebno unijeti u organizam je od 10 do 15 mg.

Osim što je štetno imati manje od potrebne količine cinka u organizmu, i višak cinka može negativno uticati na zdravlje. Količina veća od 200 mg u organizmu može dovesti do bolova u stomaku, mučnine i nagona za povraćanje, ali i do dehidratacije, letargije, anemije i nesvjestice. Dosta veće količine od potrebnih su posebno rizične  kod trudnica.

Količina cinka  je relativna i zavisi i od faktora kao što su: pol, starost I  fizička kondicija.

Za jedan  životni period je cink izuzetno važan, a to je u starosti. Muškarcima  iz dva razloga: starosti i prostate. On je nezamjenjljiv u prevenciji karcinoma prostate, a daje se i u liječenju tog oboljenja u velikim dozama tokom 6 nedjelja.

Rizične skupine osim starijih osoba su i osobe koje su često na dijeti, vegetarijanci i vegani,  osobe koje konzumiraju punu alkohola, trudnice ( ali oprez, da ne pretjerate-višak cinka posebno je štetan u trudnoći i može negativno da utiče na plod), žene koje doje, mlade osobe u razvoju ili one koje pate od čestih proljeva.

Koji su to simptomi nedostatka cinka?

Simptomi  koji mogu ukazati na nedostatak cinka su:

  • opadanje kose (kao i dlake obrva i trepavica)
  • česte prehlade i infekcije
  • suvoća i ogrubjelost kože
  • sporo zarastanje rana
  • gubljenje apetita i naglo mršavljenje
  • teško prilagođavanje očiju na mrak
  • apatično ponašanje, zaboravnost i depresivna osjećanja
  • impotencija
  • neplodnost (kod oba pola)
  • na nedostatak cinka mogu da ukažu bijele fleke na noktima.

Kako nadoknaditi manjak cinka?

Ukoliko organizam ne dobija dovoljno cinka iz namjernica, on se može nadoknaditi uzimanjem suplemenata sa dodatkom ovog minerala. Najbolja za organizam je kombinacija cinka sa vitaminom B6 jer oni zajedno smanjuju proizvodnju histamina i na taj način se suzbijaju alergijske reakcije, a nije loša ni kombinacija cinka sa ostalim antioksidansima (vit.A,C,E ,cink i selen).

Hrana bogata ovim mineralom uključuje : Špinat, krastavce, zelenu salatu, masline, grašak, kikiriki, bademe, janjetinu, govedinu, teleću jetricu, jaja, sir, mlijeko i jogurt.

Jednostavnim testom se može  saznati da li ima nedostatka  cinka-tako što ćete testirati ukus koji vam ostane u ustima posle popijenog preparata cinka. Uzmete bilo koji preparat cinka, rastvorite ga u tečnosti i zadržite ga u ustima 15 sekundi. Ako poslije toga imate sladunjav ukus, izvjesno je da se radi o nedostatku tog elementa i mora se unositi suplementacijom. Ako vam nakon zadržavanja ostane metalni ukus, onda nema deficita. To je vrlo pouzdano testiranje, jer apsorpcija cinka ide preko metalazme, pa ako ga ima dovoljno u organizmu neće se apsorbovati, ostaće u ustima.

Komentari
Podijeli

Comments are closed.