Amna Avdić: Vrtić je jako bitan segment dječijeg odrastanja

0

U susret početku nove školske godine ali i o veoma važnom dijelu života djeteta i njegovog odrastanja razgovarali smo sa Amnom Avdić, koja je od svog punoljetstva ušla u svijet odgoja i obrazovanja djece.

“Pozicija koju obavljam već dugi niz godina u Sunshine International Preschool of Sarajevo, je asistent odgajatelja /odgajatelj. Stekla sam bogato iskustvo u radu sa djecom predškolskog uzrasta, i tokom godina upoznala divnu dječicu od koje sam većinu s ponosom ispratila u prvi razred osnovne škole.” – navodi Amna u razgovoru sa ekipom Zdravog portala.

Zdravi portal: Počinje školska godina, šta je to ono čemu roditelji malih školaraca trebaju najviše pažnje posvetiti?
  • Roditelji malih školaraca najviše bi pažnje trebali posvetiti prilagođavanju djece na novu sredinu i ljude u njoj. Kao i u predškolskoj ustanovi, tako i u osnovnoj školi, prednost ima  socio – emocionalni razvoj. Kada dijete prihvati svoju novu školu, učitelja /učiteljicu, usvajanje znanja kreće uspješnim putem i tada sve ide prirodnim tokom koji na kraju godine dovede do odličnih rezultata. Roditelji treba da pokažu djeci da se njima dopada njihova nova škola i da bi i oni rado boravili u njoj. Također, roditelji od početka treba da razvijaju pozitivnu i otvorenu saradnju sa učiteljem/učiteljicom njihovog djeteta, kako bi dijete vidjelo da tu postoji veza, i kako bi se dijete osjetilo prihvaćeno.

“Povodom prvog dana škole, svim roditeljima želim puno sreće, jer se i oni navikavaju kao i njihova djeca. Strpljenje je ključan element, jer bolje je pustiti da prođe nekoliko dana, dok se sve ne posloži, nego staviti pritisak i na dijete i na sebe. Dozvolite i učitelju /učiteljici Vašeg djeteta da se upozna sa Vama i Vašom djecom.”

Zdravi portal: Predškolski period je za dijete važna prekretnica, koliko dugo treba djetetu da se navikne na novo okruženje? Kako izgleda taj period?
  • Svaka promjena okruženja je za dijete važna prekretnica, a odvajanje od roditelja, za djecu do 7.godine života, i najteža. Prilikom adaptacije na vrtić, najbitniju ulogu tada dobija odgajatelj. Odgajatelj pred sebe stavlja zahtjevan cilj, a to je da ga dijete prihvati kao osobu koja je tu uz njega, kao što su njegovi roditelji van vrtića. Građenje odnosa punog povjerenja i ljubavi, među djetetom i odgajateljem je proces koji može potrajati, u zavisnosti od situacija i temperamenta djeteta, ali svakako je najbitniji i koji uvijek treba da se održava. Opet, jako važan element procesa prilagodbe je strpljenje. Odgajatelj treba da koristi metodu razgovora, da priča sa djetetom i kada mu se čini da ga dijete ne sluša u tom trenutku jer želi samo svoje roditelje. Procesu adaptacije se obično daje 2 sedmice, može se preporučiti boravak djeteta od kraćeg ka dužem periodu (npr. krenuti od 3 sata boravka pa svako drugi dan produžiti boravak za jedan sat), kako 8 ili 9 sati ne bi bilo predugo za dijete. Roditelj treba da obavi kratki sastanak na početku godine sa pedagogom i odgajateljem kako bi zajedno odlučili šta je najbolje za dijete, da što mirnije i bez posljedica, prođe taj period.
Zdravi portal:  Koliko je vrtić bitan segment dječijeg odrastanja?
  • Vrtić je jako bitan segment dječijeg odrastanja jer on prati i pospješuje razvoj svih djetetovih mogućnosti i sposobnosti. Dijete se osamostaljuje i prilagođava se grupi svojih vršnjaka. Socijalni i emocionalni razvoj u periodu pohađanja vrtića je na prvom mjestu. Odgajatelj među djecom treba da stvori atmosferu sličnu porodičnoj, da stvara pozitivne odnose i da nudi djeci rješenja koja su prihvatljiva za vrtić, i van vrtića. Odgajatelj vodi grupu djece, međutim odgajatelj pokazuje i uči djecu kako da međusobno, kao jedna mala zajednica funkcionišu i rade mnoge aktivnosti zajedno. Vrtić treba da ponudi djeci nove materijale, boravak na otvorenom prostoru i istraživanje kroz cijeli radni dan. Lično, aktivnosti koje najviše uživam spremati su naučno – istraživačke. Rad na mnogim eksperimentima, sa raznim materijalima, je nešto što i djeci uvijek najduže zadrži pažnju i interes. Svakako, svaki odgajatelj i vrtić kao veća zajednica, treba da rade na tome da prate dječiji interes, dob djeteta, njegove mogućnosti. Vrtić djecu ohrabruje da probaju neke nove igre, aktivnosti, da grade samopouzdanje i samokontrolu svojih emocija.
Zdravi portal: Šta je to što vrtić pruža djetetu u odnosu na kuću i porodično okruženje?
  • Ono što vrtić pruža u odnosu na kuću i porodično okruženje jeste druženje sa vršnjacima i usvajanje osnovnih pravila ponašanja prihvatljivih za društvo. U vrtiću djeca kroz igru i zajedničke aktivnosti usvajaju osnovne matematske osnove, šire vokabular svog maternjeg ili stranog jezika, uče manipulisati mnogim didaktičkim materijalima i šire svoja interesovanja za stvari koje ih okružuju. Jako je bitno da djeca među svojim vršnjacima uviđaju i razlike, i da bez obzira na njih oni svi zajedno u vrtiću sa svojim odgajateljem čine sretnu grupu. Također, osamostaljivanje i priprema djece predškolskog uzrasta je nešto čemu vrtić treba da da posebnu pažnju kako bi dijete period adaptacije na prvi razred osnovne škole lakše prebrodilo.

“Boravak u vrtiću djeci olakšava kasnije promjene okruženja i prihvaćanje ljudi koje će upoznati tokom svog daljeg školovanja.” -ističe Avdić.

Zdravi portal: Koliko tehnologija i moderno doba pomažu ili odmažu u razvoju djeteta?
  • Tehnologija i moderno doba itekako mogu da više odmažu, nego pomažu u razvoju djece, jer je njeno korištenje postalo nekontrolisano. Dobar raspored kod kuće i dogovor sa djetetom kada i koliko koristiti neki moderan uređaj je nešto što bi svaki roditelj trebao da uradi. Djeci se ne bi trebalo uskraćivati da ne koriste uređaje, jer se onda može stvoriti kontra efekat, djeca krišom uzimaju telefone, tablete, pa dolazi do izgradnje nepovjerenja. Prema djeci treba biti iskren, kao što su i djeca po svojoj prirodi, a uvesti mjere korištenja, zbog njihovog zdravlja, razvoja govora, percepcije i mišljenja. Pretjerano korištenje tehnologije čini djecu lijenom, nezainteresovanom za svoju okolinu, i time se usporava razvoj radnog odgoja. U vrtiću korištenje tehnologije svakako da treba već unaprijed imati vrijeme za to, praćeno dnevnim rasporedom aktivnosti, i uz obrazovni plan i program odrediti na koji način će se korisiti. Tehnologija u vrtiću treba da bude korištena za proširivanje znanja i da je edukativnog karaktera.
Zdravi portal: Na koji način djeca sa kojom vi radite savladavaju nova znanja?
  • Djeca nova znanja savladaju kroz mnoge igre, aktivnosti koje su organizovane da prate mnoga razvojna područja. Dnevni raspored aktivnosti grupe uključuje cjelokupan razvoj ličnosti. Kada želim da djeca usvoje znanje iz neke oblasti, planiram da tu oblast obradimo kroz različite igre, pjesmice, priče. Bitno je planirati aktivnosti u skladu sa dobi i mogućnostima djeteta, a kada uspijem zadržati njihovu pažnju, onda se javlja i njihov dalji interes da proširuju svoja znanja. Odgajatelj treba da bude uporan, da uči uz djecu, da opservira svaki svoj dan u grupi jer tako će pronaći način kako da odgaja i obrazuje. Ne usvajaju sva djeca u isto vrijeme i na isti način, toga svaki odgajatelj treba biti svjesan. Dijete ne smije biti forsirano da uči i usvaja, već mu treba dati izbor da pronađe svoj interes, talent i način usvajanja znanja. Odgajatelj to treba da promatra, i da podrži interes djeteta.

Odgajatelj ohrabruje, potiče, pruža. Moja najdraža izreka je ‘Pravi učitelj ne uči ono što zna, već uči ono što jeste’. Odgajatelj treba prvenstveno i sam da posjeduje vještine koje i traži od djece da steknu.

Zdravi portal: Kroz koje segmente tokom boravka u vrtiću djeca najlakše razvijaju psiho-motoričke vještine?
  • Segmenti razvoja psiho-motoričkih vještina zavise od dobi djece. Tokom fizičkih aktivnosti na otvorenom ili u zatvorenom prostoru, odgajatelj treba da organizuje kratke igre koje će na interaktivan način uspješno razvijati psihomotornu vještinu,npr.bacanje i hvatanje lopte, s obje ruke ili jednom rukom. Također, muzičke aktivnosti pospješuju razvoj psihomotorike, kao što je sviranje nekog jednostavnog instrumenta,njegovo pažljivo i pravilno korištenje dosta doprinosi i razvoju koncentracije. Psihomotorne vještine se mogu razvijati kroz sve segmente dana, matematiku, govor, muziku, tjelesne aktivnosti, crtanje, bojenje i dr. Manipulativni centar uvijek treba biti osvježe novim didaktičkim igračkama, jer tu djeca i u toku slobodnih aktivnosti imaju priliku da razvijaju psihomotoriku.

Zdravi portal: Koliko je saradnja roditelja i vaspitača, odgajatelja važna za kvalitetan razvoj djeteta?
  • Saradnja između odgajatelja, kao i ostatka osoblja vrtića, i roditelja je jako bitna. Roditelji upućuju odgajatelja u djetetova ponašanja kod kuće, a odgajatelj treba na profesionalan način da obavijesti roditelje o razvoju njihovog djeteta. Trokut koji čine dijete, učitelj, roditelj, treba da bude prisutan od predškolske ustanove do kraja srednje škole. Na odgoju i obrazovanju djeteta ne može da radi samo učitelj, ili samo roditelj, timski rad je rad koji donosi najveće uspjehe i najbolje rezultate. Roditelji treba da razgovaraju sa djecom o tome ko je učitelj /učiteljica, da prije dolaska u vrtić ili školu djeca već očekuju nekoga koga poznaju i njihovi roditelji. Ipak, tada im se neće učiniti kao stranci. Tokom cijele godine, roditelj treba da ima priliku da dobije informacije o svom djetetu,  i da zajedno sa odgajateljem rade za korist djeteta. Način komuniciranja uvijek treba biti profesionalan s obje strane, na posebnom mjestu odvojenom za informacije, ne u radnoj sobi u prisustvu cijele grupe. Roditelj treba da bude upućen u sve aktivnosti koje njegovo dijete obavlja, a odgajatelj treba najprije da bude upućen u zdravstveno stanje djeteta, alergije ako ih ima, ili neke teške povrede, situacije koje je dijete imalo prije nego je krenulo u vrtić ili školu.

Sigurnost i zdravlje djeteta je najbitnije za svakog roditelja.

(Autor: Zdravi Portal)

Komentari
Podijeli

Comments are closed.